למה אנחנו אוהבים לקנות ברשת?

Posted by   tatyana dayan
24.01.2017

למה הישראלים אוהבים לקנות ברשת?

יושבים במרחב הביתי ומזמינים מתנה לחבר את הארוחה הבאה תזמינו מהנייד – ואת כל הקניות בסופר אתם כנראה כבר לא עושים עם העגלה מולכם. ישראל בעשור האחרון עברה לרשת. הפרשי מחירים ניכרים, הנובעים מחסכון משמעותי של פערי התיווך בין היצרנים לצרכן, שכל מה שמפריד ביניהם הוא מסך ועכבר, והאמינות הגבוהה של הסליקה ברשת לשנים האחרונות חיזקו את מגמת הצריכה הישראלית ברשת. האם זה באמת מפתיע שאומת הסטארט אפ קונה את מרבית המוצרים אונליין?

כמה קונים ברשת בארץ? הנתונים המפתיעים שמתפרסמים עלינו בעולם

בהקשר זה לא מפתיע לגלות כי כבר בשנת 2014 גילתה פייפאל לעולם שישראל נמצאת במקום השני בדירוג הרכישות באינטרנט בסכום שעמד על 8 מיליארד דולרים (בעיקר בחנויות האלקטרוניקה, הצעצועים והאופנה), חשוב לציין כי לא כל העסקאות עוברות דרך פייפאל, ולא מעט מהן מתבצעות בכרטיסי אשראי. בנתונים שפורסמו בשנה שעברה, במהלך שנת 2016 רכשו הישראלים מוצרים ברשת בסכום של 3.6 מיליארד דולרים, והצפי הוא שעד שנת 2020 המספרים יעלו לחמישה מיליארד דולרים. במדינה בה חיים היום 8.7 מיליוני תושבים מדובר במספרים מרשימים למדי.

נתון נוסף שהופיע בשנת 2014 על ידי "האחות" של פייפאל, אתר "אי-ביי" הפתיע רבים – 91% מבעלי החיבור לאינטרנט בארץ רכשו און ליין לפחות מוצר אחד. בשנת 2015 "אי-ביי" כבר דיווחו על 95% והמספרים רק ממשיכים ומאמירים. למעשה, אם תנסו להזכר כמה אנשים אתם שיש להם חיבור לאינטרנט  (באמצעות מכשירים ניידים או מחשב שולחני) שלא רכשו לפחות מוצר אחד אונליין, תגלו שאולי אינכם מכירים ולו אדם אחד.

נוסיף לכך את העובדה כי לפעמים הרכישות עבורכם מתבצעות על ידי אדם אחר, כמתנה או בעקבות רכישה קבוצתית על מנת לחסוך בעלויות השילוח – ותגלו שנכון ל-2018 תתקשו מאד למצוא בעלי חיבור לאינטרנט שאינם משתמשים בו על מנת לרכוש מוצרים.

היתרונות שמובילים את הישראלים לרכישות ברשת

לחוויית השופינג ברשת יש מגוון רחב של יתרונות. בתקופה בה אנו נעים במהירות בין העבודה לבית, ומשתמשים במכשיר הנייד גם בנסיעה באוטובוס, שיטוט בין חנויות פיזיות לאיתור מוצר המתאים לנו במחיר משתלם גוזל משאבים רבים. באינטרנט אנו מסוגלים להשוות מחירים בין מאות ספקים, בארץ ובעולם, ולמצוא מסיכת ראש ועד מקרר במחיר משתלם.

בלחיצת כפתור אנו עוברים לממשק מאובטח, מזינים את פרטי כרטיס האשראי או חשבון הפיי-פאל, ומקבלים את המוצרים תוך זמן קצר לבית. ללא צורך לסחוב, לחפש חנייה, להתמקח על המחיר או אפילו לראות איש מכירות שעשוי לנסות ולהציע מוצרים שלא תכננו לקנות. כפי שראינו בישראל אנו רוכשים את המזון לחיות המחמד, את הטלפון הנייד (וגם הכיסוי שלו), את הספרים שאנו קוראים, המוזיקה שאנו שומעים – ולמעשה כל מוצר עובר לרשת. אך האם הישראלים באמת רוכשים הכל ברשת? מה עם הבגדים שאתם לובשים כרגע?

האם גם ארון הבגדים שלנו מלא במוצרים שהגיעו אלינו בקליק?

ביוני האחרון התבטא מנכ"ל קניוני עופר, משה רוזנבלום, בוועידת E-commerce  וטען – "אין ספק שהמסחר משנה את דפוסי הקנייה, אבל נשים ככל שתתבגרנה ומבנה הגוף ישתנה, לא יכולות לקנות בגדים באינטרנט". התגובות להן זכה רוזנבלום ברחבי הרשת העידו על מגמה הפוכה. עשרות אלפי נשים העלו תמונות של מותגי אופנה שרכשו, בארץ ובחו"ל – וציינו שהן רוכשות בגדים, תכשיטים ואקססוריז באינטרנט. היום יותר מתמיד. מחולצות פשוטות של מותגים לא מוכרים ועד למותגי היוקרה – ישראל עברה לרשת.

אילו מותגי אופנה מככבים ברשת?

רשתות האופנה בארץ שזיהו את המגמה השולטת בעשור האחרון מחזקות את הנוכחות שלהן בקניונים באמצעות חנויות וירטואליות. קמעונאית האופנה פוקס הכריזה לפני כשנה שהיא פועלת להקמת קניון אינטרנטי, והשיקה את טרמינל X הכולל את כל מותגי הרשת (פוקס, מנגו, אמריקן איגל ודה ת'לנדרס פלייס) לצד מותגים הנעלה וג'ינס מובילים מרחבי העולם.

קאסטרואינם משתרכים מאחור ומציעים חנות וירטואלית מעודכנת הכוללת אפשרות שילוח לא רק לישראל אלא לכל העולם, ומשלוח ללא תשלום בהזמנות העולות על 99 ₪. זארה מצדה הודיעה באוגוסט 2017 כי היא מתכוונת לפתוח אתר מיוחד המפעיל שילוח לישראל, בתוספת לאתר העולמי שכרגע אינו מפעיל משלוחים לארץ. רשת פוקס השיקה אתר בשם טופשופהמפתה לבצע את ההזמנות דווקא ברשת, במקום בקניון, עם משלוחים ללא תשלומים מהזמנות העולות על 59 שקלים.

גם רשתות אופנה קטנות יותר בישראל ומעצבים פרטיים החלו למכור בגדים ברשת, ומצליחים להתחרות בהצלחה במותגים המוכרים. בין החנויות המקוונות ניתן למצוא את מותגי ההנעלה של המעצבת רוני קנטור, בוטיק סטורי שמאגד בגדים פרי ידם של מעצבים שונים מרחבי העולם, ואתרים נוספים ממשיכים וצצים כפטריות אחרי הגשם.

אופנה מחו"ל

לצד הרכישה המאסיבית של מוצרי אופנה של המותגים המובילים בארץ, אנו עדים גם לתופעה של מוצרים חדשים ויד שנייה מחו"ל. הישראלים, שכבר מזמן גילו את הנוחות בהזמנת מוצרים מאי-ביי מתהדרים במותגים רבים שאינם נמצאים בארץ, ולא נדיר שתגלו שתיק הגוצ'י החדש של השכנה, היה שייך קודם לכן לעקרת בית מפונקת מקליפורניה שהעלתה אותו למכירה ברשת. עוד תחום הנפוץ במיוחד בהזמנת ביגוד מחו"ל הוא מותגים המבוססים על סדרות טלוויזיה או משחקי מחשב - כמו קפוצ'ון הזהה ללבושה של הדמות הראשית מ Assassin’s Creed או חולצות של סאות'פארק, "משחקי הכס" וסדרות אחרות.

צוואר הבקבוק היחיד נפתח– שילוח החבילות משתפר

לפני פורים האחרון, בינואר 2018 התארגנו דואר ישראל ואתר "עלי אקספרס" לפורים. אחד השיקולים שמנע מרבים להזמין תחפושות לחג היה החשש שהן לא יגיעו בזמן.מחד, אתר עלי אקספרס משלח את המוצרים במהירות יחסית, אך מה אם הם יתעכבו בדואר? שירות של הדואר של משלוחי בזק לפורים הבטיח לקונים המודאגים כי התחפושות יגיעו תוך 3 ימים מרגע שנחתו בארץ. כך, הילדים והמבוגרים שיחגגו עם התחפושות החדשות בסוף פברואר – יכולים להזמין בשקט. יוזמות דוגמת אלה של דואר ישראל בזירוז המשלחים בתוך הארץ ואליה, יהיו זרז משמעותי להצלחת תחום האי-קומרס בארץ.

היתרון לחברות הישראליות – דור ה Y רוצים הכל ועכשיו

תכונה אחת מאחדת אותנו, ובמיוחד את דור ה-Y הקונה ברשת. אנו רוצים לקבל את המוצרים כמה שיותר מהר ורצוי אתמול. לאחר שהדואר השתפר, עדיין רבים יעדיפו לוותר על ההנחות הקטנות, במיוחד במותגי האופנה, ולרכוש מחנויות בישראל. המשלוחים מחו"ל שאורכים לעתים שבועות וחודשים, יוצרים בעיה כפולה. הזמנו סוודר לחורף, אך הוא מגיע באביב – והפסים המנומרים כבר יוצאים מהאופנה עד שיגיע. לכן נראה שמותגי האופנה הישראליים עומדים לצבור תאוצה משמעותית בנישה זו.

לסיכום, הישראלים חוגגים בתחום הקניות ברשת, ועומדים בראש רשימת הרוכשים של אי-ביי ופייפאל כבר מספר שנים. החנויות הווירטואליות המוקמות כיום על ידי החברות הישראליות, בתקופה שבה החנויות למדו כיצד להתגבר על הלוגיסטיקה המורכבת הכרוכה בהפעלת אתר כזה מבטחה שבעשור הקרוב נגלה כי אין מותג אופנה אחד שאיננו יכולים להזמין ברשת, ולקבלו למפתן הדלת תוך מספר דקות. חוויית המדידה בחנות מוחלפת בחוויית שופינג אימפולסיבית יותר, רכישה של מוצרים רבים, ומגוון עצום שמגיע אלינו בקליק – גם אם בחרנו להזמין אותם לאחר יציאת יום שישי בשתיים בלילה.

 

לקוחות מספרים